Tuesday, 14 October 2014

Lambaian Pantai Timur - Part 2



Lepas sendat bonet kereta, perut mula ber k-pop.  
Terus ke Yati Ayam Percik, Jalan Long Yunus untuk makan tengahari.

Best makan dkt sini, macam-macam adaaa... 
set nasi kerabu, nasi putih, nasi dagang, ayam percik, sayap percik, hati & pedal percik, ikan kembong & keli percik, 
ikan bakar cencaru, gulai kawah, gulai serati (itik), gulai ayam, burung puyuh berempah, ayam kampung, daging bakar dll.


Kuih tradisional kelantan pun banyak. 
Ada kuih jala mas, buah tanjung, taik itek, akok, puding raja, kuih cara berlauk, cara manis, onde-onde, 
dangai, lompang, kaswi, pulut kuning & rendang, lebih daripada 6 jenis agar2, seri muka, pelbagai kuih talam, 
kuih lapis, tepung bungkus, pengat pisang, bubur kacang hujau, bubur pulut hitam, bubur caca, bla bla bla...

ayam percik

kerabu kaki ayam
Bila makan ni, cuka / asam limaunya telah 'membunuh' keenakan percik sebab rasa 'zing' yg agak kuat.
ikan kembong percik

ayam kampung goreng berempah


gulai kawah ori kelate

Alhamdulillah atas rezeki yang Allah berikan  :)
Sesungguhnya rasa syukur akan menambahkan nikmat yang sedikit, 
dan akan melipat gandakan sesuatu yang banyak.

Balik homestay, rehat 'cas bateri' dulu sebelum ke Pantai Cahaya Bulan untuk makan malam.

 Gembiranya kanak-kanak ribena air nira...

 Disebabkan gerai ni nama Mak Su, jadi... Mak Su la yang kena belanja ya :)
Pilih mana yang berkenan di hati dan dia akan goreng semula.

Sementara tunggu ICT siap digoreng, kita saksikan Abid buat show dulu.
 
Makan malam yg simple sebab perut ala-ala masih kenyang dengan percik tengahari tadi.

 Fokus kelaut.. ciss

 Reuse   Reduce  Recycle

 
Sok, kito gi cari kepok losong hok sedak pulok deh..
Na Na Na Na Na Ganu Kite









.

Wednesday, 8 October 2014

Lambaian Pantai Timur - Part 1


Perginya dah lama tapi macam baru semalam jelajah ke 3 negeri yang terkenal
dengan budu, keropok lekor dan ikan patin masak tempoyak.
Masa memula beritahu nak drive ke sana ingatkan tak ada sesiapa nak ikut
rupanya ramai pulak nak mengekor. 
Maka berkonvoi la kami adik-beradik seawal 6pagi bermula di Tol Gombak. 
Siapa lambat tinggal!


Sarapan di Raub dan tiba di Kota Bharu dalam pukul 2.30pm dan terus ke Restoran Nasi Ulam Cikgu 
untuk makan tengahari.  Lokasinya terletak berdekatan dengan pintu gerbang Kota Sultan Ismail Petra 
iaitu di dalam kawasan Kampung Kraftangan. 

Puan Sri..

Malangnya hidangan yang sempat snap cuma ni je sebab semuanya kelaparan.
Sambal belacan + budu + tempoyak + mangga = TERBAIK!

Selesai santapan fizikal & rohani, terus ke Pasar Siti Khadijah untuk santapan duniawi pulak.

 First time sVs ke sini.. teruja!

  
The best ever laici I've eaten!
Colorful...
 Mokcik jurujual tu kata, ni tudung ICT...


Lepas lenguh tangan & merah jari menjinjing bag plastik hitam hasil tangkapan 2jam setengah, 
kita orang teruskan perjalanan utk check in homestay.  Sebelum tu singgah dulu kedai untuk 
membasahkan tekak setelah penat aktiviti tawar-menawar di Pasar Siti Khadijah tadi. 
Bayangkan kacukan Jawa Belanda kecek Kelate.... haru!

 Inilah tempat sVs 4 keluarga menginap selama 2 malam. Sangat selesa dan memuaskan.  
Lepas mandi-manda, basuh baju dan tidur sekejap bagi 'mengecas bateri', 
kita orang makan malam di Wakaf Che Yeh.  
Pergh! Ada pasar malam la... terbaik!

Bawak-bawaklah ber-Istighfar wahai kakak serta adik-adik ku..

Malam tu, semua kaun wanita dapat tidur dengan lenanya.
See u tomorrow Rantau Panjang!

Assalamualaikum & Good Morning Kota Bharu :)
Masuk kandang kambing, mengembek... masuk kandang kerbau, menguak...
masuk kandang rimau, mengucap.  
Tapi bila kita masuk negeri Kelantan, kenalah makan nasi berlauk pepagi hari.
 Terjumpa gerai jual nasi kerabu, nasi dagang, nasi putih lauk ayam goreng &
 ayam pedas, laksam, kuih lompat tikam, apam, pulut panggang/pulut lepa dll.

Sate & nasi impit pun ada laaa... dalam 1 bungkus ada 4 cucuk.
Suka mokcik tu, boleh tutup gerai awal sebab kita orang borong hampir semua dengan harga $32 
untuk 18 orang makan. Murah ke mahal?

Terus ke Rantau Panjang untuk cuci mata. Hoyea! hoyea!


Sementara tunggu kaum ibu berpijak di bumi yang nyata, kaum adam dinasihatkan menyejukkan diri
di gerai berhampiran sambil menghirup barang segelas dua air milo ais... tiga gelas pun tak pe... 
Errr lagi elok kalau 1 jug.
 Sesungguhnya sabar itu indah.
Lariiiiiiii...






 Bersambung...






.

Friday, 26 September 2014

Assalamualaikum..



Dengan izin Allah mereka kemudian ditidurkan selama 309 tahun di dalam gua,
dan dibangkitkan kembali ketika masyarakat dan raja mereka sudah berganti
menjadi masyarakat dan raja yang beriman kepada Allah SWT.
(Ibnu Katsir; Tafsir al-Quran al-‘Adzim; jilid:3 ; hal.67-71).

Itu kisah Ashabul Kahfi (Penghuni Gua).

sVs lain pulak ceritanya..









I'm Back!!!








.

Thursday, 26 June 2014

MADE IN PILAH...



Umangai, bosa bona potai kek kualo pilah ha....




Warigh!!.....   tetiba



Ubat semulajadi untuk cuci buah pinggang...
lepas tu jangan lupa cuci toilet bersih-bersih ya  :)





.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...