Wednesday, 23 October 2019

Perancangan Allah Yang Terbaik


Assalamualaikum...



Alhamdulillah  :)






.

Wednesday, 24 July 2019

Rezeki Dari Allah


Assalamualaikum :)

Hamka berkata ...

Rezeki tu bukan bermakna kamu dapat apa kamu nak. Tapi bila kamu terima apa yang Tuhan anugerahkan.

Kamu belajar tentang sirah. Tahu Mariam tak berkahwin tapi dapat anak. Itulah rezeki dia. 

Kamu tengok pula sirah Aishah. Kahwin tapi tak dapat anak. Itu pun rezeki dia. 

Allah hantar Musa kerumah Firaun sebagai anak angkat untuk membawanya ke syurga. Tetapi tetap juga Firaun menjadi manusia paling celaka yang memilih neraka. 

Allah menghantar Nuh untuk menyelamatkan kaumnya tetapi anak isterinya sendiri derhaka dan enggan terima dakwah baginda. 

Pelajari lah sesuatu dari kisah kisah seperti itu. Sungguh. Kamu akan faham bahawa rezeki masing masing tidak sama. Semua ada pro dan kontranya! 

Orang yang ada suami, ada isteri, ada anak ni bermakna ada tanggungjawab juga. Mudah mendapat pahala. Tapi mudah juga mendapat dosa. 

Yang tak bertemu jodoh, yang tak dikurniakan zuriat pun satu rezeki juga. Rezeki terlepas dari tanggungjawab dan risiko nak menjawab dihadapan Allah nanti. 

Jadi, sebelum kamu terus mengeluh tentang itu ini, kamu kena faham dulu konsep rezeki. Ada, tak semestinya untung. Tak ada, tak semestinya rugi. 

Kamu dapat apa yang kamu nak, tak semestinya kamu boleh terus bergembira. Kamu tak dapat apa kamu nak, tak semestinya kamu tak boleh bahagia. 

Takdir Allah ni misteri sifatnya. Entah-entah airmata redha yang kamu titiskan dalam mengharung kecewa itulah yang menghanyutkan kamu ke syurgaNya.

Justeru, Rezeki tu bukan bermakna kamu dapat apa kamu nak. Tetapi bila kamu terima apa yang Allah beri.

Kamu hanya akan bahagia kalau kamu terima dengan redha.

Kongsi keberkatan rezeki   ;)

.

Friday, 5 July 2019

Stay Strong



 Assalamualaikum :)

Sunsets are proof that no matter how bad & how hard your day is, 
it can end beautifully.

Enjoy the sunset & look forward for the next sunrise :) 
Everything will be fine soon.


It's Friday, penghulu segala hari. 
Alhamdulillah :) 






.

Monday, 24 June 2019

Selamat Hari Raya


Assalamualaikum :)

 Bila ubi kentang dah mula bertunas...

 lobak merah dah tumbuh pucuk...

 dan bawang dah berakar & berdaun.
Itu tandanya....


Bakar lemang letih menunggu,
Untuk hidangan waktu berbuka,
Dapur tak berasap dah 3 minggu;
Penuhi undangan Rumah Terbuka.

Alhamdulillah, jimat duit gas bulan ni.
Lalalala


Selamat Hari Raya!






 .

Friday, 17 May 2019

Masak Dari Hati Masak With Iman



Assalamualaikum :)

 Ari tu rasa macam malas nak masak untuk berbuka, so..
Ehhh, jap jap.. bukan hari-hari ko memang malas masak ke?
Errrr.. errrrrr..

So Abg Taf pon pi kayuh laju-laju beskal lajak ke USJ 4, 
nak suruh Chef Ammar masakkan utk kita orang. 
Chef kata no problem.

Chef masakkan Nasi Mandy, Telur Saffron, Lamb Shank & Ayam Kabsah

Teruja hokey bila tengok telur saffron omega plus warna oren kemerah-merahan macam tu.
Cer bayangkan bila gigi kapak terbenam dalam kekenyalan telur saffron tu...
Peeerrrrgh!! Ngences jap.

 
Lamb shank yang super tender & flavorful.
Chef guna kambing umur 16-18 bulan & masak dlm 3jam 30 minit katanya.
Lepas makan, nak cuci pinggan pun sangat sangat sangat senang.. 
langsung tak berminyak & berlemak. Tak tipu.
Terbaik.

Chef Ammar sendiri yg packing utk pelanggan. 
Sambil sendok nasi, sambil berborak macam sedara yang dah lama tak jumpa.
Superemely humble and very friendly.
Patut la berderet orang beratur, melayan dia berbual rupanya 
sambil lambung-lambung telur ayam.

 
Alhamdulillah, menepati citarasa.
Rambut sama hitam, selera lain-lain ya.
 Bagi yang teringin nak merasa air tangan Chef Ammar, 
diucapkan SELAMAT BERATUR PANJANG, hahahaha

 Masak dari Hati Masak with Iman.
MasyaAllah.






.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...