Monday, 29 April 2019

Lambaian Kuih Raya

Assalamualaikum :)

Sebelum masuk Ramadhan, meh sini nak update laju-laju gambo kuih.
Semuanya cerita semalam, fresh from oven.
Nak tertanggal rasanya sendi lutut nak mengkabiskan baking.
 
Potong buah ceri... antara tugasan paling menyampah masa kecik-kecik dulu.
Time puasa pulak tu. Kan senang kalau sebijik ceri untuk sebijik biskut.

Quaker Oat Cookies
Biskut wajib arwah mak setiap kali raya, rugi kalau tak warisi.
Rupa ala kadar je... mcm budak dulu2 lepas mandi petang. 
Tepek bedak cuticura kat muka, kira dah gojes habis la time tu.
Tapi rasa dia... peergh!! Frambozen Kenari, Rainbow Cookies atau 
Nutella Pod semua tu dia langgar.
Rambut sama hitam, selera lain-lain :) 
 
Zaman pakai seluar katok dulu, mana pandai sebut 'quaker oat', 
so kita org sebut 'koko ot' je. Berbeza dengan budak2 zaman sekarang... 
selamba je sebut 'esquamulose' atau 'scherenschnitte', 
siap boleh eja & bagi definasi lagi.

 
Corn Flakes Cookies

 Red Velvet Cookies
 
Black Beauty Cookies

 
Bila saka Chef Nigella Lawson bersatu dalam tubuh, macam-macam nak baking.
Meh godak bahan utk Kek Pandan Gula Melaka yang viral tu.

 
 Kacau kacau kacau, tepek tepek tepek

 Putar, Tabur, Renjis... Siap

 Swirl deco untuk dijual...

 untuk makan sendiri, tak perlu deco ye ye or

Alhamdulillah, laku keras

Last but not least,
 Beef Lasagna untuk bekal anak2 balik asrama.








Syukur Alhamdulillah, semuanya dengan izin Allah.

Selamat Berpuasa :)








.



5 comments:

Mrs. A said...

Semua cookies tu nampak sedap ke mrs. A penggemar teruk cookies tu hehehe...

Mrs. A pun sama kalau buat cornflakes copot-copot je cenggitu ikut cara mak Mrs. A biar rupa buruk tapi rasa fuhhhh!!!! mabeles

norhidana said...

ya ampun kak... sedap2nya nengok segala biskut2 tu walaupun simple je bentuknya...

pastu kek pandan tu pulak... untung akak rajin msk mcm2...

nohas said...

Biskut dulu2 yg lejen mmg sedap..kena warisi turun-temurun..

Kek pandan gula melaka..sedapnya..

Warisan Petani said...

takut tak sempat raya dah habis
jadi kuih puasalah.

Suria Amanda said...

Ya allah sedapnya..kalau buat awal memang x sampai raya nanti kena buat lagi seround kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...