Monday, 20 February 2012

Nasi Ambeng & Pecal...



Setelah kejadian biru mata hitamku, tibalah masa utk berpijak di bumi nyata dan kembali ke akar umbi.  Jgn jadi macam ulat yg tidak kenangkan daun atau lupa kacang akan kulitnya...  Jom layan nasi ambeng & pecel dr pasar malam Simpang Ijok, Kuala Selangor.

 Bungkus nasi tu nampak mcm kecik je, sekali bukak.... melambak! bole makan 3 org..

Marvelous I tell you...

Hidup JaWORLD!



.

47 comments:

  1. Ohhhh saya memang addicted to Pecal Tanjung Karang sebab ia special sikit. Ada kuah lemak kacang soya tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la, kuah dia lemak berkrim... habis licin daun pisang tu kena jilat

      Delete
  2. Walaupun kakcik bukan Jawa, tapi kakcik sangat suka makan makanan mereka. :)

    ReplyDelete
  3. Salam S VS S..

    Kat tempat akak ni Ada pasar malam yang jual pecel ngan nasi ambeng ori..
    Kalau tidak Akan rindu dendam lah akak dengan kampung halaman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah nak jumpa yg betul2 asli skrg ni ek..
      nak buat sendiri confirm tak menjadi hehehe

      Delete
  4. Nasi ambeng tak penah makan..tapi pecal memang kegemaran.teringat pecal makcik jawa masa tinggal kat Sabah dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya lah.. Sabah kan berjiran dgn Kalimantan,
      mesti lagi ramai makcik jawa berniaga kat sana ek..

      Delete
  5. KC penah makan Pecal dr makcik Jawa yang sama. Makcik ni hari selasa, khamis dan sabtu dia berniaga kat Psr Mlm Paya Jaras. Memang sedap Pecal dia. Tp KC selalu tak nak nasi impit tapi nak lebih sayur. Sedap, kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, ye ke... ni le first time saya pi pasar malam Ijok hehehe..
      Mmg sedap! rugi beli satu

      Delete
  6. iols tak makan nasik ambeng...
    pecal ok... memang peberet

    ReplyDelete
  7. orang kata nasik ambeng ori takde mi...

    betol ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. menurut Abang Taf yg memang ori jawa.. (saya jawa kacukan, hehehe)
      bergantung pada tempat... jawa johor, jawa selangor, jawa perak dll
      ada bezanya setiap satu.

      Delete
  8. mujur sy dh lunch telorikan tenggiri..kalo x lapooooo

    ReplyDelete
  9. owh....dah lama tak dapat makan nasi ambeng.di daerah perak ni. dulu di johor rajin juga buat menu tuk sarap pagi dan tgh hari.


    pecal selalu dah.
    kat ijok ada jual botokbotok tak? dah lama mencari
    teringin nak makan kembali botok2 tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sarap pagi makan nasi ambeng? hebat mu...

      menurut kata penduduk asal Ijok, botok-botok tak ada dijual di situ.

      ko punya pasal la ni.. dah berpuluh2 kali telan air liur bila terbaca perkataan botok-botok tu... huhuhu jahat...

      Delete
    2. hahaha botok-botok kan untuk awet muda yg paling bekesan.mesti lah mahu cari.

      sebab tu kebanyakkan kulit2 org jawa yg otaimer mcm mbah2 bila diperhatikan betul2 adalah lain dari suku2 melayu yg lain. sekarang yg muda2 byk guna produk kecantikkan sahaja

      Delete
  10. eh pasar malam simpang tiga ijok tu kan...dekat ngan bus stand tuh...? dah dekat la dgn rumah pak mertuo papa mifz...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul, situ la..
      dekat dgn rumah mak pd ibu mertuaku juga..

      Delete
  11. Salam kenal
    Mama pun suka nasi ambeng dan pecal.Klu balik kg kdg2 merasalah benda ni. Kat pasar malam tak ada di sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak semua tempat ada kan.. kalau ada pun entah hape-hape, mcm tak lengkap je

      Delete
  12. pecal paberet ni.. nanti nak balik tanjong karang ni belilah.. haish... mengidam dibuatnya...

    ReplyDelete
  13. first time kenal nasi ambang masa blajar kat johor..thun 2 bru mkn nasi ambang..hihi ^^

    ReplyDelete
  14. Entry jenis nilah yang buat saya menyesal tak dapat kawen orang jawa ehhh over plak heeee
    entry nih buat saya rase nk terbang ke jb ml ni jugak!! kt sini mn ada nasik ambeng huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh.. bukan ke masih ada banyak lagi kekosongan?

      saya sangat suka melihat org tersiksa.. HAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHA

      Delete
  15. nak nanges tengok nasi ambeng tu..bukan org jawa tp suka nasi ambeng.
    dah lama x makan dan sangat teringin nak mkn..
    dulu ada adik tu jual kat sekitar rmh akak...tp sekarang dia dah x berniaga lagi.
    Nak buat tak pandai...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya suka org luar yg suka akan masakan jawa..
      saya tak suka org jawa'kacukan' yg tak pandai masak makanan jawa & tak pandai cakap jawa sepatah haram.. (adakah saya orangnya?) hehehe

      Delete
  16. wow!! pecel tu peberet... huhuhu...
    nasi ambeng pun peberet....


    hmmmm... teringin la pulak... huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. pi cari isteri jawa yg suka berkain batik jawa & minum air asam jawa...

      Delete
  17. Aduh mak! Dua2 makanan nie mmg fav sy!

    ReplyDelete
  18. Replies
    1. nak sikit? errr, dah abis & dah lama diuruskan oleh Indah Water

      Delete
  19. Eeerrr nasi ambengg?...err...Pecal? grrr .Bencilah...Balik dulu...

    ReplyDelete
  20. Ehh, kenapa cepat sangat nak balik ni..
    belum sempat nak gosip-gosip lagi kan...

    ReplyDelete
  21. mesti sedap ni.lama tak makan pecal..nak skit..ehhe

    ReplyDelete
  22. wah..sedapnya..ada jual ye,,tak sangka..saya teringin sesangat ni

    ReplyDelete
  23. wooooishhh....sedap banget ni...hahaha XD

    terliur tgk gambo gambo ni...kehkehkehhh

    ReplyDelete
  24. kene hidupkan saya jugak sebab saya mmg suka makan nasi ambeng!

    ReplyDelete
  25. pernah sekali je makan nasi ambeng ni, memang banyak gile!

    ReplyDelete
  26. pecal=menu wajib raya puasa & haji kami.. :-)

    ReplyDelete

...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...