Thursday, 9 February 2012

Ubi Kayu...




UBI MUDA JANGAN DICABUT,
TAKUT NANTI HILANG BUAHNYA,
BUDI JANGAN DISEBUT-SEBUT;
TAKUT NANTI HILANG TUAHNYA.

UBI KAYU DI PENGAT DI TALAM,
DI REBUS DI GORENG TERASA KERAS,
KALAU BUDI SUDAH DITANAM;
JANGAN SESEKALI MINTA DIBALAS.



ADA UBI ADA BATAS,
ADA HARI BOLEH KU BALAS,
APA YANG NAK DIRISAUKAN;
SUDAH NASIB BADAN...


HIDUP KAYU BIAR BERBUAH,  
HIDUP UBI BIAR BERISI.

.

35 comments:

  1. sedap sumanya... terasa nk makan ubi kayu plak...

    ReplyDelete
  2. Oh Tuhaannn, sedapnya tengok ubi kayu ituu, membuatkan orang yg tak berapa suka makan ubi kayu macam saya tiba2 saja berubah hati & rasa teringin..

    Heelllppppppp!

    ReplyDelete
  3. Sedapnya ubi kayu rebus cicah sambal bilis.

    ReplyDelete
  4. ku baca pantun sambil air liurku meleleh...uwwwaaaa

    ReplyDelete
  5. aduh.apakah salah ku untuk diseksa sebegini rupa?aku,insan yang tengah lapar ini disiksa dengan gambo makanan yang sungguh sedap bila dicicah,sambil menonton citer bollywood... alahai **penuh dramatik** apakah nasib ini...

    ReplyDelete
  6. alohhh terliurnyola sero nok makey gamba tu...

    ReplyDelete
  7. Buat sira pun sedap juga tu. :)

    ReplyDelete
  8. Ubi kayu sedap digoreng
    Sedap juga bila direbus..
    hilang cerita budi.. Ubi kayu dah take over..

    Mulut menyebut hati terkenang
    Budi baik dikenang jua..

    ReplyDelete
  9. mmmmmmm.... menyelerakan....
    huhuhu

    ReplyDelete
  10. kecur air liur nengok ubi.sekarang ni susah nak dapat ubi empuk dan gebu.suka ngan pantun-pantun tu: )

    ReplyDelete
  11. Salam sudipVSsenduk,

    Datang jauh bersama ibu,
    Berjalan pulak berpimpin tangan,
    Memang sedap ubi kayu,
    Tak kan lupa sepanjang zaman.

    kak Ros suka makan lepat atau pun tepung talam ubi kayu..sedap........

    ReplyDelete
  12. terliur ubi kayu rebuslah pulak...huhu

    ReplyDelete
  13. mkn ngan smbl bilis tuh pergh...
    ps: wahhhhhhhh canteknyer bhs. :)

    ReplyDelete
  14. Pantun tu. . Fuhhh menggugat jiwa. .
    Sambil mkn ubi kayu sambil berpantun, sungguh klasik ;-)
    pantun tu kita pinjam ya, nk tujukn pd sesaorang

    ReplyDelete
  15. suka yang k.ros nyer pantut tu...hoho

    "Datang jauh bersama ibu,
    Berjalan pulak berpimpin tangan,
    Memang sedap ubi kayu,
    Tak kan lupa sepanjang zaman."

    ReplyDelete
  16. ubi kayu..
    dah lama x makan..
    org kata ubi kayu tua x sedap..
    pahit ek? yg sedap anak2nye..

    ReplyDelete
  17. Last Sekali..

    Mkan Ubi bersama kopi...

    ReplyDelete
  18. sedapnya ubi kayu goreng....
    tapi peberet iols - talam ubi kayu....

    ReplyDelete
  19. As-salam

    Subur ubi penuh berisi
    Direbus isi enak rasanya
    Sertakan sambal dalam hidangan
    Hidup manusia biar berbudi
    Disebut budi ingat pemberinya
    Walau dia tak minta balasan.

    ReplyDelete
  20. sedapnye makan ubi kayu panas2..nak2 masa hujan..hihi..kalau ubi kayu je mesti imbau kenangan kat rumah masa hujan :)

    ReplyDelete
  21. Selain dr cicah dgn sambal kicap dan sambal tumis, cicah dgn sambal belacan lwn plak dgn ikan gelama jeruk pun sodapppp!!

    ReplyDelete
  22. hye there =) BW here..

    waaa.. lapaq lak dah tgok menu.
    lama x mkn ubi kayu.. lpak ptg2 mkn ubi kayu syok neh..

    ReplyDelete
  23. dah lamo tak mkn ubi kayu...huhu

    ReplyDelete
  24. wah ubi kayu + air kopi...memang terbaiklah !!.

    ReplyDelete
  25. peh! mmg terangkat ni kalau dapat...berzaman tak jumpa ...

    ReplyDelete
  26. Ya allah ubi kayu feveret sepanjang zaman..mieza cukup suka..arwah nenek masa mieza kecik-kecik dulu selalu rebuskan ubi kayu dan makan dengan kelapa parut dan gula..waaaa sedap dan rindunya kat nenek...

    ReplyDelete
  27. sedapnya tgk ubi kayu ni...lama tak mkn terliur pulak..:D

    ReplyDelete
  28. rebus ubi kayu dgn gula merah...terangkat! lama dah xmakan sejak arwah tok dah xde

    ReplyDelete
  29. pantun sodap, makanannya pun sodap!
    ada gak yang pi cari ubi kayu balik ni karang...heheeheeee

    ReplyDelete
  30. terbaekkkk...

    tpi kena tgok ubi gak kan..takut dpt yg tua...atau muda lak takut jenis pahit...huhu

    ReplyDelete

...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...