Wednesday, 16 November 2011

Telo Pindang Johor...


.

Suka sangat makan telo pindang ni dan kebanyakan org Johor mmg suka makan telo ni sbb rasanya ada lain sikit - berempah.  Telur pindang dgn telo herba yg jual kat pasaraya tu lain k.  Buatnya agak remeh tapi hasilnya... WOW!! (bg yg suke le)  Sapa tau buat telo ni?...  Saya! saya! saya!!!

Resepinya lebih kurang mcm ni...
Bahagian A 
15 biji telo ayam
 
Bahagian B (rempah)
2sudu beso ketumbar - tumbuk kaso-kaso
2sudu beso jintan manis & jintan putih
10 tangkai lada kering, asam jawa & asam keping sikit
lengkuas, halia  dlm 2 inci dititik
serai titik jugak dlm 10 batang
bawang beso 3 ulas & bawang merah 5ulas dihiris kaso-kaso

Bahagian C (dedaun)
Guna daun yg wangi mcm daun serai, daun jambu batu, daun buas-buas, daun senduduk, daun mengkudu, daun salam, daun sekentut, daun pandan, daun lengkuas & daun kunyit. Ha! kulit bawang tadi pon campur sekali... dan garam secukup rasa.
 
Bahagian D 
Air je...  Ada org + kicap

Memula  jadikan dedaun sbg base dlm periok
Pas tu atur cantik2 telo dan taburkan segala bahan2 rempah jintan, ketumbar, bawang, lada  kering, asam keping, serai, garam dll.
Susun lagi sekali daun tadi & diselang-selikan dgn telo dan rempah sampai habis.  Dedaun ni selain beri rasa & pewangi dia jugak berfungsi sbg cushion bagi m'elak'n telo mudah pecah.  Akhir sekali tuangkan air sampai menutupi daun2 yg paling atas. Rebus dgn api perlahan  selama 2-3 hari (on & off apinya) dan jangan tutup rapat penutup periok tu bila merebos.  Siap.

1 periok beso utk 1000 tetamu di majlis kenduri kawin sendiri 12 tahun dulu pernah Awek Cun buat dgn bantuan arwah mak... kenangan manis yg tak leh lupa.

Awek Cun  : Youuuuuuu.... (spt biasa, melentok liuk di dada taf) Esok I nak masak Laksa Johor, lusa Mi Rebus Johor, tulat Mi Bandung Johor dan Nasi Briyani Johor hari seterusnya ye...  HIDUP JOHOR!! hehehe  

Abang Taf  :  Ada yg kena hantar balik Johor ni kang....



.

32 comments:

  1. apsal dalam dia tak kaler coklat? ke flash kamera kuat sangat? he~~

    ReplyDelete
  2. sya tak minat sgt..
    tpi husben suka...

    johor mmg terkenal dgn ni dan leceh uatnye...

    klu jual pun mahal tau!

    ReplyDelete
  3. Jakun uwaaaa
    X biasa mkn langsung
    Seriyess ngeee

    ReplyDelete
  4. Pernah tengok tapi tak pernah makan. Nampak sedaplah. Suka tengok gambar telur yang dikelilingi toys tu, hehe

    ReplyDelete
  5. masuk sini macam sorga..

    akak antu telo pindang! nak2 yg putih dia tu tak putih lagi, dah tuko coklat..sedap weii...kalau takat 3 bijik senang2 jer beres!

    timekasih resepi tu SVSS...siap ngan gambarajah lagi...

    kalau pi umah org kawin, dpt telo pindang, rasa mcm nak cium2 tuan rumah haha...tp camner nak elakkan telo yg direbus retak masa pemprosesan tu? any idea?

    apapun HIDUP JOHOR! HIDUP JOHOR! HIDUP JOHOR!

    KALAU KENA HANTO BALIK JOHOR, KITA BALIK SAMA2 YA.

    ReplyDelete
  6. selalu tengok tapi tak pernah makan...:)

    ReplyDelete
  7. mak aih..rumit sungguh nak buatnya..tp time makan..mmg sedap ar kan..

    telor ni terkenal kt johor je..tmpat lain mmg xde kan

    ReplyDelete
  8. bujal X,
    mmg coklat pun, tapi tak tau le kenapa. Bab kamera ni, saya pandai picit je hehehe...




    mamaNoriz,
    mmg remeh nak buat..
    sebijik $1.20 - $1.50




    L@dy @yU,
    antara signiture dish bg negeri Johor...




    Dalila,
    sedap bg yg suka...




    Dinas,
    dulu ngandung pernah ngidam telo pindang... bila balik Johor, bukak esbok je terus ada telur ni! rasa bagaikan di Syurgaaaa...





    Queenie,
    org kata kalau byk makan telo pindang nnti kentot busok... eleh, tak makan pon busok gak ek...

    antara tips tak bagi pecah, bungkus telo tu dlm kain kasa, so bila mendidih, dia tak berlaga kuat sangat antara 1 sama lain & api kena yg sedang2 saja.. kata penyanyi dangdut Iwan. Tapi yg retak tu lagi bes la..

    Jom balik Johor, kita bukak kedai telo pindang ek...




    Daddylicious,
    cuba, jgn tak cuba...




    chii,
    sedaaaap...

    kalau ada kat tpt lain, mesti yg buat tu org asal dr Johor jugak kan...

    ReplyDelete
  9. Nak try lah sebab tak pernah makan pun telur Pindang nih..^_^

    ReplyDelete
  10. dulu jakun gila tengok telor nie..

    dah dok 5taun kt Johor dah tak eran dah dengan rupa telur pindang nie..

    hari tu jiran buat keje kawen dia masak telur nie.mak aih..baunya menusuk!hehe..

    skang dah balik utara ssh la nak nmpk rupa telo pindang...:)

    ReplyDelete
  11. Rumitnya nak buat telor ni..teringin nak makan tapi nak yg org Johor buat.

    ReplyDelete
  12. salam lma x makan telor pindang ni sedapnya....

    ReplyDelete
  13. sy org johor..tp x gemarlah telo pindang..tak dapp hehe

    ReplyDelete
  14. ms kecik2 dulu kalu g umah org kawen mesti dpt telo ni smpi da naik muak

    ReplyDelete
  15. qiqillolla'
    ya, sila la cuba , sila sila jgn malu-malu...




    Puan Kutu,
    semerbak je kan bau rempah2 ratus dia. Eerrr... ada tak perfume b'aroma telo pindang??




    whitecappuccino,
    gi le kenduri kawin kat Johor, tapi skrg goodies banyak dah tukar ke gula2...




    Aida78,
    sedap bagi yg suka...




    Rina,
    tepuk dada tanya selera hehehe...

    ReplyDelete
  16. mmm..tak ponah makan lagi...tp mcm berminat nak try jer..

    ReplyDelete
  17. suka sangat telur pindang. tapi sekarang org johor pun dah tak berapa nak buat dahh.. leceh kan.

    ReplyDelete
  18. KhaiRin,
    betul.. sampai muak2, pas tu mak alter jadikan lauk pulak, bertambah2 sedapnye...




    Papa Mifz,
    cubalah, mungkin menepati citarasa...



    Yan,
    memang leceh bebeno...




    Baby,
    dulu mmg buat sendiri, sekarang jgn harap..

    ReplyDelete
  19. sesekalii wak suka makan telor pindang niihhh...

    eeee salam, wak dah datang nih nak komen komenn..

    ReplyDelete
  20. Sala kenal dari acik..terima kasih..
    acik ambik resepi telur pindang ye..nak cuba..acik suka makan..kalau beli 10 biji acik boleh habis makan sorang tu..

    ReplyDelete
  21. Salam,

    Kak Ros pernah tengok telor ni,tapi tak pernah makan pun.Ini la yang dikatakan kelebihan dari negeri masing2 kan....

    ReplyDelete
  22. ni lama mengilang ni, tgh sibuk wat telo pindang ler tu...

    ReplyDelete
  23. wak gelas,
    wakk suka, saya pun suka
    (u jump i jump)

    jemput komen wak, jemput.. buat mcm rumah sendiri




    Acik Erna,
    Ko biar betik Cik, 10 bijik?!!




    Ros,
    Asal mana ek?




    Queenie,
    overdose telo pindang nyah, sampai demam-demam...

    ReplyDelete
  24. wo wo...telur pindang mmg best...feveret saya, tapi susah nak jumpa dah ni..kalau ada jual pun, mahal...


    tapi hubby tak reti mkn, dia kata tak sedap...kesian kan...

    ReplyDelete
  25. perghh cerewtnye nak buat ye... ermm best gak laa.. lain rasa dia kan...

    ReplyDelete
  26. wahida,
    hilang salah satu drp nikmat dunia kalau org tak suka telo ni kan... hehehe



    Munnafendy,
    amat2 menguji kesabaran...




    Pohpaleh Burger,
    bes kan, kalau letak dlm burger lagi bes kot...

    ReplyDelete
  27. Bibu teringinkan telor ni dah lama..kat penang ni mmg takan jumpa...mmm..nasib baik tak mengidam...

    ReplyDelete
  28. Kak cek suka makan telur pindang ni..tapi tak penah dan tak pandai nak buat pun...he he...
    Hidup Johor...tetiba la pulak...kak cek pun org Muo johor...
    Salam kenal2 dari kak cek...:)

    ReplyDelete
  29. Smalam dah tgk.. Hr ni dtg tgk lagi.. Tak tahan betul tgk telo ni..

    ReplyDelete

...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...