Monday, 2 April 2012

Air Tangan Ibu...

Dari kecil memang suka sangat pergi pasar basah.  Bangun pagi2 ikut ayah & mak beli ikan, kerang, udang kertas, tomato, kobis, daun saderi, pisang emas bla bla... semuanya segar & murah.  Kalau beli siput sedut, simpan 1 hari dulu dalam besen dan tabur hampas kelapa bagi siput makan biar gemuk.  Merata la siput tu panjat besen nak keluar, hihihi.  Walaupun pasar bau busuk, banyak air bertakung & bising.. saya tetap suka suasana tu.  

Sambil pilih2 barang, otak ligat berfikir nak minta mak masak itu ini. Walau sesimple mana masakan mak, ia tetap sedap tanpa ajinomoto.. waima goreng telur mata lembu atau cuma hirisan timun sekali pun.  Apatah lagi kalau masak nasi lemak, sambal udang, sup bebola ikan tenggiri, sambal goreng, asam pedas... oh! rindunya... tiada lagi air tangan dari seorang ibu kandung.. sob sob sob


Awekcun : Hari ni abah mengidam nak makan sup ikan jenahak, cepat tarik kerusi duduk makan..
Hazim    : Mama, kenapa jala tu masih melekat pada badan ikan?





Nota ketiak :
Sehebat manapun masakan chef di hotel atau restoran, mereka tetap tak boleh tandingi berkatnya air tangan seorang ibu... (kecuali chef tersebut adalah ibu anda)





.



25 comments:

  1. Hahaha... ada jala kat badan ikan?

    Ya, masakan ibu selalu yang terbaik. :)

    ReplyDelete
  2. ye.. masakan air tangan ibu memang paling sedap
    walopon masakannya simple aje...

    ReplyDelete
  3. Saya sampai sekarang suka pergi pasar. Biarpun basah dan berbau. baru bercadang nak buat sup ikan merah....

    ReplyDelete
  4. sayu baca entry ni...air tangan ibu yg terbaik..walau masak simple dan tak payah deko yg bagai...tapi boleh makan bertambah2...rindu mak!!..

    ReplyDelete
  5. CA pun suka pegi pasar .....

    masakan maknya yang terkenal itu ... tetap sedap di lidah mereka

    ReplyDelete
  6. yup... macam mana pon tetapi masakan ibu kita yang paling sedap...

    ReplyDelete
  7. saya pun suka pasar basah. dan setuju yg airtangan nmak adalah yg terbaik di dunia

    ReplyDelete
  8. Eh, kite sama. Suka gak g pasar. Kite sama lagi. Rindu dgn masakan Mak. Tapi Mak kite masih ada. Cuma jarang balik sana. Klu nak blk, kena ikut turn. Mula2 umah Mak. Pastu umah MIL. Huhuhuhu...

    ReplyDelete
  9. hahaha lawak laa Hazim..jala kat badan ikan!!
    memang betul tu kak masakan mak memang terbaeekkkk

    ReplyDelete
  10. menarik betul tgk seafood dlm bekas kaler biru tu..nmpk fresh!

    yup..mak masak sardin pon mcm dh sedap sgt dah..


    ikan jenahak sedap..tp mahal kan..sy suka masak asam pedas sbb suami sy kurang suka sup ikan

    ReplyDelete
  11. btol tu... masakan ibulah paling sedap sekali.. kalah chef2 bertaraf dunia...


    hmmm..try masak..ikut resepi emak..ikut semua petua emak..tapi..still xsama..xsedap..

    nak mak gak yg masak.... tu yg paling sedap.. hehehe

    ReplyDelete
  12. sangat setuju
    masakan mak juga yang terbaik =)

    ReplyDelete
  13. Hahaha memang betullah nampak mcm jala tu,Masakan ibu kita memang x blh tandingi masakan org lain....rajin2lah menuntut ilmu memasak dr ibu bg yg masih ada ibu tu....

    ReplyDelete
  14. masakan seorang ibu mmg yg terbaik di dunia...:)

    ReplyDelete
  15. sedapnye..serius..dah la suka seafood ni..hihi..jelez la cmni ^^

    ReplyDelete
  16. betul la masakan ibu adalah yg terbaik...dan ibu merupakan chef yg paling hebat sekali:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tersgt lah betulnya....masakan mak adalah yg terbaik...walaupun mak masak cuma sardin je pun, tapi sedapnya YA AMPUNNNN....

      terus rindu kari kepala ikan mak kat kampung...huhu...

      Delete
  17. awak pun sebut telur goreng mata lembu jugak? yey...kite geng!

    ReplyDelete
  18. setuju...masakan ibu memang terbaik :)
    sambil telan air liur tengok gambar kat atas tu

    ReplyDelete
  19. haha..jala tu melekat kuat sgt hazim oii..belasah aje lah =D

    btul la, mak masak sedap..nk tiru mak masak mesti tak jadi..

    ReplyDelete
  20. kruukkk krruukkk
    perut sapa berbunyi tu??

    ReplyDelete

...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...