Friday, 27 April 2012

Kulit Popia...


Masa korek2 dalam peti ais, jumpa kulit popia entah lebih zaman bila.  Bila saka chef Nigella Lawson telah bersatu dgn jasad, macam-macam boleh jadi. Mula-mula gulung gulung gulung, buat sira sambal.  Lepas tu gaul dengan gula halus + nestum... dapat la 2 balang.


Lama-lama gulungan semakin membesar.
sapu butter, gulung, renjis madu, tabur bijan & bakar sekejap je.

Kuih belanda aka 'love letters' pun kalah wa cakap lu...

Tonyoh dalam muffin tray & tabur sikit gula halus... yummy!


Akibat buat sorang-sorang tapi berebut ramai-ramai, maka permintaan 
melebihi pengeluaran dan akhirnya nak gulung pun tak sempat..... 






Nota ketiak :  sometimes, less is more...






Idea drp zaliana.blogspot.com. TQ!

.

32 comments:

  1. yg sapu butter...madu..tabur bijan tu...nmpk sedap! ciannye smpai tak sempat gulung..confirm sedap sgt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila perut tengah lapar, semuanya jadi sedap ;)

      Delete
  2. pergh! wa cayalah lu punya saka! great! kat umah ni pun ada sepeket popia lom berusik, bagus eh idea nih!, nigella punya saka....

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik saka nigella, dibuatnya jim carrey yang datang... haru

      Delete
  3. macam2 boleh buat rupa rupanya guna kulit popiah..ahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, macam pokok kelapa gak, macam2 boleh buat :-)

      Delete
  4. wow, i'm impressed!

    nmpk sgt ur kreativiti... buat camana pun tetap menjadi dan sedap..

    untung anak2 dpt mak pndai masak ;)

    leh tak kasi cara2 nak sira sambal tu?
    ngeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak yang pandai masak belum tentu rajin memasak, hihihi

      biasa refer sira sambal tu dkt blog rezwati.blogspot.com/popiah-sira-pedas

      Delete
  5. baru je buang kulit popia yg dah berkulat pagi tadi akibat tak perasan di bahagian bawah petiais :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas ni cuba simpan atas peti ais pulak :)

      Delete
  6. wah! sedapnya! kak tak penah wat..tapi makan penah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. teringin gak nak makan je, tapi tak de pulak org nak buatkan .. huhuhu

      Delete
  7. Kreatif dan byk rupa dan gaya boleh dibuat dgn popia nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yea, antara gaya nak perabis kulit popia dgn cepat, tak larat nak tengok dia lama2 dalam esbok tu...

      Delete
  8. wow kreatif! i like ;-)

    idea tabur bijan n madu tu mengujakan..
    bakar berapa suhu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq :)

      suhu lebih kurang 120 kot rasanya & bakar kurang dr 5 minit...
      kena jengah pintu oven tu selalu tau

      Delete
  9. Wow, begitu versatil sekali si kulit popia rupanya. Tapi pastilah boleh jadi begitu hanya jika chefnya punyai kreativiti hebat. Semuanya kelihatan enak tu! Salam sejahtera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sejahtera cikgu...
      tiba2 saya jadi kembang kuncup tak henti-henti... tolong!

      Delete
  10. Hi, this is what I call boleh lupa nama mak kinds of food.
    Can see you ada black belt in cooking. Outstanding!
    Have a fun weekend and keep a song in your heart.
    Lee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqvm Uncle Lee

      There's nothing wrong with the black belt but I prefer pink or turquoise blue... hihihi

      Delete
  11. sedapnya tgk yg bersira sambal pedas tu...saya suka mkn tapi tak pernah buat sendiri lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pada saya apa2 yg bersambal semuanya sedap...
      kalau dapat free, berganda-ganda sedapnya :)

      Delete
  12. kulit popia mmg versetail! terbaik ah!

    ReplyDelete
  13. kreatifnya dan nampak yummy. lawak la nota ketiak hehe...

    ReplyDelete
  14. kalo dah terer masak tu kan... buat camne pun tetap jugak jadik
    iols terliur hoccay!

    ReplyDelete
  15. huhuhuhu... sedap tu mkn sambil tgk tibi...

    ReplyDelete
  16. kreatif, salah satu makanan peveret cik ina tapi tak pernah buat, lenkali boleh cik ina cuba cara ko tunjukkan. sebalang pun tak cukup terutama yang dalam gambar kat atas sekali : )

    ReplyDelete

...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...